Η Ελένη Καλιόγλου μας δίνει απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα αλλά και χρήσιμες συμβουλές για τη θετική εκπαίδευση σκύλων.Θετική εκπαίδευση σκύλων.
Ελένη Καλιόγλου, θετική εκπαιδεύτρια σκύλων

Ποια είναι η Ελένη Καλιόγλου:

Είμαι κάτοικος Θεσσαλονίκης και απόφοιτη της Σχολής Εκπαιδευτών Σκύλων, «Star Dogs Academy» (2008-2009).
Tα τελευταία δέκα χρόνια έχω ιδρύσει τη Σχολή Εκπαίδευσης Σκύλων, «Thes Dog Training», όπου και δραστηριοποιούμαι επαγγελματικά.

Η ενασχόλησή μου αυτή προήλθε από την αγάπη μου για τα ζώα από πολύ μικρή. Τo είδος που επέλεξα να ασχοληθώ περισσότερο είναι οι σκύλοι, λόγω της παραμονής μου στο εξωτερικό, όπου τα κατοικίδια ζώα ήταν σύνηθες σε πολυκατοικίες και πόλεις.

Μικρή είχες επαφή με ζώα;

Είχα πολλές επαφές με τα ζώα γενικότερα. Σε διάφορες περιόδους μεγάλωσα με χάμστερ, παπαγαλάκια και γάτες στο σπίτι, όπως και με σκύλους των γειτόνων.

Όπως προανέφερα, οι σκύλοι ήταν η μεγάλη μαγεία. Με το πρώτο σκυλούνι που μου έκλεψε την καρδιά ήμασταν κολλητοί και του έμαθα τις εντολές και τις ασκήσεις από το βιβλίο σκύλων, όταν ήμουν μόλις εννέα ετών. Ήταν κουτάβι τότε. Ράτσα, όχι…αλλά φάτσα! Ένα μικρόσωμο αρσενικό σκυλούνι, ονόματι ΜΠΟΜΠΟΣ (BOB).

Πώς πήρες την απόφαση να ασχοληθείς με τη θετική εκπαίδευση σκύλων; Τι σημαίνει θετική εκπαίδευση;

Στο μυαλό και στην καρδιά μου υπήρχε πάντα η επιθυμία να ασχοληθώ με τα ζώα, κάτι που έκανα πραγματικότητα. Όσες επιλογές και να έκανα στο σχολείο η καρδιά μου ήταν εκεί. Η βασική αιτία που ήθελα να γίνω εκπαιδεύτρια ήταν για να διδάξω στους ανθρώπους τη γλώσσα του σκύλου. Έβλεπα γύρω μου πως οι άνθρωποι δεν επικοινωνούν σωστά, τα τιμωρούν συχνά για τη φυσική τους συμπεριφορά κτλ. To 1999 ήρθε στη ζωή μου το πρώτο μου θηλυκό σκυλάκι, ημίαιμο βέλγικο ποιμενικό, το οποίο ήταν η βασική αιτία όλων αυτών.Το εκπαίδευσα μόνη μου, κι έκτοτε αντιλήφθηκα πως έχω την ικανότητα. Εξαρχής έψαχνα κάποια σχολή εκπαιδευτών σκύλων, όμως με απέτρεπε η απόσταση κι η μέθοδος προσέγγισης κι εκπαίδευσης. Όταν, ψάχνοντας πάλι σε μεγαλύτερη ηλικία, βρήκα τη σχολή του κ. Γιάννη Αραχωβίτη στην Αθήνα, ήταν αυτό που ήθελα, το ιδανικό! Η εκπαίδευση γινόταν χωρίς καμία χρήση μεθόδου βίας.

Εντέλει, σχηματίσαμε τμήμα στη Θεσσαλονίκη και δύο χρόνια αργότερα έγινε η αρχή. Η θετική εκπαίδευση, λοιπόν, με κέρδισε ολότελα, διότι περιέχει μόνο φιλοζωικές μεθόδους προσέγγισης κι εκπαίδευσης. Βασίζεται στην εμπιστοσύνη μεταξύ σκύλου – ανθρώπου, χωρίς φωνές, σωματική, λεκτική ή ψυχολογική βία. Η θετική εκπαίδευση είναι φιλική προς τον σκύλο και τους ανθρώπους, μειώνει το στρες, κάνει τον σκύλο συνεργάσιμο και ισορροπημένο, βοηθάει στη συνεχή παρότρυνση του ζώου να μαθαίνει και να χτίζει αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση. Πάνω απ’ όλα, χτίζει μία ισορροπημένη σχέση μεταξύ ανθρώπων και σκύλων. Η θετική μέθοδος εκπαίδευσης γεφυρώνει τις σχέσεις μεταξύ σκύλου – ανθρώπου. Πολύ σημαντική είναι η εκμάθηση της ψυχολογίας και της γλώσσας του σκύλου, που είναι μη λεκτική (σήματα ηρεμίας), δηλαδή, τις εκφράσεις και τη στάση του σώματος.

Γιατί να εκπαιδεύσει κάποιος τον σκύλο του;

Θεωρώ την εκπαίδευση ανθρώπου και σκύλου σημαντική – ναι πρόκειται για εκπαίδευση και των δύο στην πραγματικότητα – διότι καλούμαστε να τον βοηθήσουμε να γίνει μέλος της οικογένειας, να ενταχθεί στην κοινωνία μας. Οπότε σημαντικό είναι να γίνει ισορροπημένο, χωρίς φοβίες, υπάκουο, ευκολοχειρίσιμο και, πάνω απ’ όλα, χαρούμενο κατοικίδιο, για να μπορεί να ζήσει ευτυχισμένα χρόνια κοντά μας, χωρίς προβλήματα.

Πότε πρέπει να ξεκινήσει ένας σκύλος εκπαίδευση; Πόσα μαθήματα χρειάζεται να κάνει και τι μαθαίνει;

Η αρχική φάση της εκπαίδευσης του σκύλου ξεκινάει στην πραγματικότητα από την πρώτη ημέρα του ερχομού του νέου μέλους. Είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό για τα πρώτα βήματα, τα οποία είναι και καθοριστικά για τη μετέπειτα πορεία του. Είναι σημαντικό το κουτάβι μας να έρθει στην ηλικία των οκτώ (8) ή εννέα (9) εβδομάδων. Όχι νωρίτερα, διότι εάν αποχωριστεί τη μητέρα του και τα αδέρφια του νωρίτερα, πολλές φορές γίνεται φοβικό προς τους σκύλους, με ανασφάλειες και δαγκώνει υπερβολικά, καθότι δεν του δίνουμε την ευκαιρία να γίνει σκύλος. Η καθαυτήν εκπαίδευση ξεκινάει στην ηλικία των τριών (3) μηνών. Ξεκινάμε με εκμάθηση εντολών (λεκτικά και με σινιάλα), συνεχίζουμε την κοινωνικοποίηση σταδιακά, με το περιβάλλον, με άλλα ζώα, με ανθρώπους, με ήχους, με μυρωδιές και, γενικά, με ό,τι τον περιβάλλει. Μαθαίνει τα όρια, τον περιορισμό. Επιλύουμε διάφορα θέματα τα οποία προκύπτουν, φυσικά, λόγω ηλικίας, όπως τουαλέτα, δαγκώματα, καταστροφές ή και θέματα ψυχολογικά, όπως υπερβολικό γάβγισμα, φοβίες, επιθετικότητα από φόβο και στρες και διαμορφώνει χαρακτήρα. Ο τελικός αριθμός των μαθημάτων καθορίζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, η ιδιοσυγκρασία και θέματα προς επίλυση, όπως φοβίες κτλ. Ωστόσο, στη σχολή μου, τα δέκα μαθήματα που προορίζονται, συνήθως, για τα κουτάβια ή τα σκυλιά με διάφορα χρόνια θέματα, καλύπτουν την ανάγκη να μάθουν και οι δύο πλευρές. Τα υπόλοιπα τα κάνει ο χρόνος και η μεθοδικότητα.

Υπάρχουν ράτσες σκύλων «εύκολες» ή «δύσκολες» για εκπαίδευση;

Φυσικά, υπάρχουν. Κάποιες είναι πιο εύκολες και κάποιες πιο δύσκολες. Για παράδειγμα, ορισμένα κυνηγόσκυλα, λόγω του έντονου ενστίκτου του κυνηγιού, αποσπώνται εύκολα από τις μυρωδιές του περιβάλλοντος. Επίσης, τα σιβηρικά χάσκι παρουσιάζουν τάση φυγής, εάν είναι ελεύθερα, διότι είχαν αποστολή να τραβάνε εμπρός φορτία. Ακόμη, υπάρχουν ράτσες οι οποίες δυσκολεύονται να μοιράζονται ή να αφήνουν πράγματα, ουσιαστικά «φυλάνε».

Κάποια σκυλιά είναι επιθετικά. Είναι λόγω ράτσας ή εκπαιδεύτηκαν για να είναι επιθετικά;

Κάποια σκυλιά έχουν έμφυτη επιθετικότητα και κάποια άλλα την απέκτησαν στη διάρκεια της ζωής τους. Στην πρώτη περίπτωση φταίει το γονίδιο, π.χ. λόγω κακής εκτροφής, ενώ στη δεύτερη κάποια τραυματική εμπειρία, άρα είναι λόγω φόβου. Σε καμία περίπτωση το επιθετικό σκυλί δεν πρέπει να το βαπτίζουμε «κυριαρχικό». Κάποιες ράτσες έχουν έμφυτη επιθετικότητα προς άλλα σκυλιά. Για τις συμπεριφορές των σκύλων, γονιδιακά και μη, υπεύθυνοι είναι, γενικότερα, οι άνθρωποι.

Ποιο είναι το πιο συχνό λάθος που κάνουν οι ιδιοκτήτες των σκύλων;

Υπάρχουν κάποιοι όροι, συμπεριφορές και πεποιθήσεις τους οποίους είναι καλό οι «σκυλογονείς» να αναθεωρήσουν. Υπάρχουν αρκετοί μύθοι στη «σκυλοκοινωνία». Για παράδειγμα, δε μου αρέσει ο όρος «αρχηγός αγέλης» και «αφεντικό», διότι αυτά δεν υπάρχουν σε μία σχέση ανάμεσα στους σκύλους. Η δομή των σκύλων είναι ομαδική, οικογενειακή, μιας και οι άνθρωποι έβαλαν τη μεγάλη λίθο σ’ αυτήν την πορεία. Τα θεωρούν ανθρώπους. Είναι, σαφώς, «φίλοι» των ανθρώπων αλλά είναι σκυλιά. Τιμωρούν τα κουτάβια ή τα ενήλικα σκυλιά, νομίζοντας πως πρέπει να επιβληθούν, για να τους υπακούν και να δείχνουν σεβασμό προς αυτούς. Ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη χτίζονται. Νομίζουν πως οι σκύλοι ξέρουν το σωστό ή το λάθος. Αφήνουν πολύτιμο χρόνο να χαθεί στη νεαρή ηλικία του σκύλου, νομίζοντας πως θα αλλάξει με τον καιρό από μόνο του, με συνέπεια να «θεραπεύουμε» αντί να προλαμβάνουμε καταστάσεις.

Ποιες είναι οι δυσκολίες στη δουλειά σου;

Δυσκολίες του επαγγέλματος; Όταν δεν υπάρχει σωστή συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου και θεωρούμε πως υπάρχει «μαγικό ραβδάκι» για όλα. Επίσης, η ανυπομονησία. Όλα χρειάζονται χρόνο. Καθένα μαθαίνει με τον δικό του ρυθμό. Η εκπαίδευση είναι υπόθεση ομαδικής συνεργασίας, σωστής συμπεριφοράς προς αυτά, γνώσης και, προπαντός, υπομονής.

Μία συμβουλή για τους νέους ιδιοκτήτες σκύλων;

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΤΕ ΤΟΝ ΣΚΥΛΟ ΣΑΣ ΜΕ ΑΓΑΠΗ, ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ, ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ, ΧΩΡΙΣ ΒΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΜΙΚΡΗ ΗΛΙΚΙΑ Ή ΟΤΑΝ ΤΟΝ ΑΠΟΚΤΗΣΕΤΕ, ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΜΙΑ ΥΠΕΡΟΧΗ ΖΩΗ ΜΑΖΙ!


Καλιόγλου Ελένη
Θετική Εκπαιδεύτρια Σκύλων
Aπόφοιτη της σχολής Stardogs
Mέλος ΠΑΣΕΚΣ (Επαγγελ.εκπαιδευτών Ελλάδας)
Tηλ.επικοινωνίας 6939397112

No comments yet! You be the first to comment.

Add Comment:

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *